EGYES TANULÁSI MÓDSZEREK, ESZKÖZÖK
- Tanulásterv
Az idő pénz, kincs, arany satöbbi. Nem győzöm elégszer hangsúlyozni a megfelelő időbeosztást, hiszen ez az alapja mindennek. A tanulásterv egy kis órarend, amit bármilyen időszakra készíthetsz: hétvégére, őszi- téli – tavaszi szünetre, egy hónapra, de akár az egész félévre is. Célszerűbb egy előre átlátható időszakot megcélozni, hiszen egy féléves tervbe kizárt, hogy ne csúszna valamilyen előre nem tervezett kötelezettség, esetleg egy hosszabb lefolyású betegség. A tanulástervnek épp az számomra a lényege, hogy mindenáron tartsam magam hozzá, hiszen ha nem tartok önfegyelmet és egyik nap megengedem, hogy „néhány tételt áttegyek holnapra”, azt sajnos máskor is meg fogom engedni magamnak és a vége csupán az lesz, hogy feltorlódik a tananyag, s csak kapkodni fogok.
A legtöbb szemeszterben hatalmas teher volt rajtam és az őszi valamint a tavaszi szünet két-két hete (egyetemünkön ún. tréninghét és mellette szünet) volt az, amiben az addigi lemaradásokat be tudtam hozni és előre is tudtam tanulni. A záróvizsgán is ugyanezt a módszert alkalmaztam, csak ott több hétre lebontva. Vedd górcső alá miből mennyit kellene tanulnod, hány tételt kellene kidolgoznod, megtanulnod, hány óra anyagából írtok zárthelyi dolgozatot, vagy vizsgáztok és nézd meg hány olyan napod van amit rá tudsz szánni ezek megtanulására. Természetesen nem kell minden napodat beosztanod, nem is egészséges, tehát hetente legalább egy napot tarts meg pihenőnek (eleinte én sem hittem el, de sokkal kifizetődőbb, mint non- stop tanulni)! Ennek tükrében a táblázatodba írd be előre, mikor mit és konkrétan mennyit szeretnél tanulni és oszd be ahogy neked kényelmes lehet. Felüdülés lehet egy nehéz nap után egy könnyűt tervezni, vagy egy napra több tételt beosztani, másnapra pedig kicsivel kevesebbet. Természetesen minden gépezetbe nem várt hiba csúszhat, de úgy gondolom az a legfontosabb, ha például az egy adott napra tervezett hat tétel valamilyen oknál fogva ki kellett maradjon, azt a hat tételt a következő napokban arányosan elosztva pótoljuk be, ne torlódjon föl!
- Naptár vezetés
A tanulásterv sokszor kusza és átláthatatlan lehet, ha beleírunk, átnyilazzuk az elmaradt tanulnivalókat. Én mindig szerettem a falinaptárakat, szem előtt vannak. Sokkal jobban átlátható még mennyi a rendelkezésünkre álló idő, ha nagy piros betűkkel megjelöljük a vizsga, vizsgák napját és jelöljük még hány napunk van hátra a tanulásból. Erre a módszeremre egyszer egy olyan kommentárt kaptam, mintha a börtönben húzogatnám a szabadulásig hátralévő napokat. Azt is beírhatod az egyes napokhoz hány tételt tudtál megtanulni, vagy vezethetsz egy lapot arról is melyik nap mire haladtál. Mindig jó látni a munka eredményét, ahogy telnek a napok szaporodnak a feljegyzések az elsajátítottakról. Motiválni fognak a látottak, akár abban az értelemben is, ha naponta csak egy- két tétel, vagy akár semmi nem kerül a papirosra. Utólag pedig a naptáradat bámulva el fogsz képedni milyen rengeteg mindent tudtál elsajátítani, mennyi mindent képes voltál egyetlen nap alatt megtanulni.
- Kihúzófilc
Mindenkinek van kedvenc színe. Miért ne lehetne színesebbé tenni egy tételt azzal, hogy a kedvenc színű filctollunkkal, színes ceruzánkkal tarkítjuk? Rengeteg ember vizuális típus, egy színhez, alakhoz, formához köti a tananyagot, míg mások egy egész könyvet képesek úgy felmondani, hogy a könyv már- már érintetlennek tűnik. Régen én is ez utóbbi csoportot gyarapítottam. Az érettségi tételeim minden kihúzás mentesen kerültek a minap a kezembe és elképedtem, ezeket hogyan tudtam színezés nélkül megtanulni? Bár akkor is „trükköztem”, variáltam a tételek küllemét, különböző betűszínt állítottam be a szövegszerkesztőben, hogy kicsit különbözzenek egymástól a kidolgozott jegyzetek formailag is s ne csak tartalmilag.
Először olvass el egy- egy bekezdést, azután a lényegesnek tartott mondatot, szavakat emeld ki valamilyen színnel. Fontos, hogy tényleg a lényeget jelöld, hiszen én is nem egyszer néztem föl úgy a lapból, hogy arra eszméltem, az egész oldal ki lett színezve. Ennyi erővel a sima hófehér lapot tisztán is hagyhattam volna. Használhatsz különböző színeket is: egy kulcsszót kiemelsz egy színnel, majd a részleteket egy másikkal.
Tetemes mennyiségnél rá fog állni az agyad arra, persze csak ha rengetegszer forgattad a tételt, hogy egy szín is beugrik mellé, mikor próbálod felidézni. Nekem ez mindig hatalmas segítséget adott és évek múltán is először a színe ugrik be egy tételnek, témának. Az írószerboltokban válogathatsz megannyi márka és szín közül. Sajnos nem mindig a legolcsóbb a legjobb minőségű, többször törött ki a vastag hegye a legolcsóbb filceknek, míg az, amire kicsit még sajnáltam is a pénzt hosszú hónapokig bírta a strapát. Idővel színes ceruzákat is használtam, sokkal szélesebb a színskála, mint a filceknél. Úgy vélem a színek nem csak egyszerűbbé, de élénkebbé és kicsit vidámabbá is teszik a tételek tanulását!
- Formázás, kézzel írás
Azzal is variálni tudod a tételek küllemét, ha a számítógép kínálta megannyi lehetőség közül kicsit szabadjára engeded az egér kattintását: fekvő – álló oldal közti kombinációk, betűszín, betűméret, stílus, bekezdések, oldalszámok különböző stílusban és helyeken, oldalszegélyek, de én sokszor még kis színezhető figurákat is illesztettem a papír fölső sarkába és sok tételem tetején állatos vagy mesefigurás színezők várták, hogy a tételt tanulva kiszínezzem őket. Ezek felnőttként olvasva gondolhatod milyen gyermetegek, de mikor két hét alatt négy szigorlatot kell letudj és még négy szóbeli vizsgát a köztes időkben, ami összességében több száz tételt foglal magába, hidd el, örülni fogsz, ha két hasonló, összefolyó, bonyolult tételt meg tudsz különböztetni, főleg mikor néhány tételre alig jut idő és mindenáron a fejedbe kell tuszkolni a tananyagot.
A változatosságot növelni tudod azzal, ha néhány tételt kézzel dolgozol ki. Rengeteg előnye és hátrány is van ennek: jómagam elsősorban akkor írtam kézzel tételt, ha nem állt rendelkezésemre számítógép vagy nyomtató és rögvest tanulni szerettem volna. Másrészt változatosabbá teszi a több száz tételt, ha van köztük kézzel írott is. Sokkal egyszerűbb, ha előtted van egy tankönyv és csak „másolnod” kell. Nekem mindig nehezebb volt tankönyvvel egyensúlyozni és közben gépelni. Tény, hogy sokkal lassabban tudunk írni, mint gépelni és ami gépelve egy- két oldal, az kézzel írva sokszor ennek a duplája. A kézzel írás ingyen van, csak lap és toll kell hozzá, míg ha nyomtatnod kell borsos ára van a nyomtatónak, legfőbbkép a tintapatronnak, s a nyomtató szaküzletek nyitva tartásához is alkalmazkodni kell. Úgy tapasztaltam a kézzel írott szöveg sokkal jobban rögzül, hiszen mikor gépeltem sokszor annyira fáradtan került erre sor, hogy szó szerint csak begépeltem a tankönyv néhány fejezetét és nem is figyeltem rá mit gépelek. A jegyzetelésnek épp az a lényege, hogy a lényeget kiírd és ne a teljes szöveget, de én sosem tudtam tankönyvből tanulni ötven, hatvan tételt, mindig szükségem volt arra, hogy egyenként, külön- külön, kézzel fogható formában meglegyenek. (Ezekről később.)
Kép forrása: http://www.dhleonardconsulting.com/